• Current

ΑΓΧΟΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ

Στα περισσότερα παιδιά δεν αρέσει το διάβασμα για το σχολείο και είναι κάτι που το κάνουν αναγκαστικά. Υπάρχει μία μερίδα παιδιών που οι εργασίες τους για το σπίτι τους προκαλούν μεγάλη δυσαρέσκεια και ενόχληση. Συνήθως αυτά τα παιδιά εκδηλώνουν και σχολικό άγχος και άγχος εξετάσεων.

Τα παιδιά που αγχώνονται με τη σχολική τους προετοιμασία μπορεί να το δείξουν με τους ακόλουθους τρόπους:

  • Είναι εξαιρετικά αγχωμένα όταν πρέπει να κάνουν τις εργασίες τους
  • Ξεχνούν να γράψουν τις εργασίες που έχουν για το σπίτι ή αρνούνται πως έχουν
  • Προσπαθούν να γλιτώσουν το σχολείο
  • Δείχνουν  συμπτώματα άγχους όπως πονοκέφαλοι, πόνοι στην κοιλιά, ταχυπαλμία, όταν έχουν να κάνουν τις εργασίες τους
  • Δυσκολεύονται να κοιμηθούν
  • Έχουν ξεσπάσματα, είναι θυμωμένα και ευερέθιστα όταν κάνουν τις εργασίες τους
  • Δείχνουν συμπτώματα λύπης και απόσυρσης.

 

Όταν το άγχος γίνει έντονο, τότε βλέπουμε επιπτώσεις στην αυτοεκτίμηση, στη σχολική επίδοση, ενώ το παιδί βιώνει αρνητικά συναισθήματα και αποσύρεται

 

--Ποια παιδιά βιώνουν άγχος κατά τη σχολική τους προετοιμασία και τις εργασίες τους

  • Τα παιδιά που έχουν διαγνωστεί με κάποια αγχώδη διαταραχή, αφού η απώλεια συγκέντρωσης και η δυσκολία οργάνωσης που μπορούν να εμφανιστούν σαν συμπτώματα του άγχους παρεμποδίζουν σημαντικά τη σχολική προετοιμασία. Σε αυτές τις περιπτώσεις το παιδί δυσκολεύεται να οργανώσει τις ασκήσεις του και το χρόνο του και ξοδεύει πολύ χρόνο στο να ανακουφιστεί από τα δυσάρεστα συμπτώματα τους άγχους που βιώνει.
  • Τα παιδιά που έχουν μαθησιακές δυσκολίες και μειωμένη συγκέντρωση. Τα παιδιά αυτά δυσκολεύονται να ακολουθήσουν το ρυθμό της τάξης και συχνά ανησυχούν μήπως αποτύχουν και ρεζιλευτούν μπροστά σε όλη την τάξη. Για αυτά τα παιδιά οι εργασίες είναι μία επιπλέον πηγή στρες που μπορεί να ενισχύσει το αίσθημα της διαφορετικότητας από τους άλλους και την αίσθησή τους ότι είναι ανίκανα.
  • Τα παιδιά που βιώνουν συγκρούσεις στην οικογένεια ή σημαντικά γεγονότα και αλλαγές ζωής.
  • Μερικά παιδιά παίρνουν πολύ περισσότερη εργασία σε σχέση με την τάξη στην οποία βρίσκονται. Φορτώνονται με εργασίες και φυλλάδια που και τους είναι εξαιρετικά δύσκολο να τα οργανώσουν
  •  

Οι αντιδράσεις σας απέναντι στο άγχος που εκφράζουν στα παιδιά σχετικά με τις σχολικές τους εργασίες παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο. Ακολουθούν μερικές ιδέες για το πώς μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί:

Μιλήστε με το παιδί για τους φόβους και τις ανησυχίες και διαβεβαιώστε το ότι μαζί θα βρείτε κάποια λύση.

Επικοινωνήσετε συχνά με το δάσκαλο. Να είστε ενήμεροι για το τι συμβαίνει στην τάξη. Κάνετε με το παιδί τις εργασίες του

Ελέγξτε το θυμό σας και την απογοήτευσή σας όταν το παιδί αρνείται να κάνει τις εργασίες του

Καθορίστε με το παιδί ποιος θα είναι ο χώρος μελέτης και διαβάσματος και κρατήστε τον σταθερό.

Κάντε ένα ευέλικτο πρόγραμμα και επιβραβεύστε κάθε φορά που το παιδί ολοκληρώνει κάποιο καθήκον του. Η γονεϊκή εμπλοκή είναι σημαντική ιδιαίτερα στις μικρότερες ηλικίες προκειμένου να βοηθήσουν τα παιδιά στη διαχείριση του χρόνου, να βεβαιωθούν ότι οι εργασίες ολοκληρώνονται και να δώσουν βοήθεια όπου χρειάζεται.

Επιτρέψετε στο παιδί να κάνει συχνά διαλείμματα

Να έχετε ρεαλιστικές προσδοκίες από το παιδί – μη ζητάτε την τελειότητα. Όταν το παιδί ολοκληρώνει την εργασία του αποφύγετε να του ζητήσετε να την ξανακάνει για να γίνει «τέλεια».

Δείξτε στο παιδί ότι τα λάθη είναι σχεδόν αναπόφευκτα. Επαινέστε το για την προσπάθειά του και όχι μόνο για το τελικό αποτέλεσμα

Αποφύγετε να συνδέετε με σχόλιά σας την επίδοση και τους βαθμούς του παιδιού με το πόσο το εκτιμάτε ή το αγαπάτε

Βοηθήστε το παιδί να μην απογοητεύεται ακόμα και αν δυσκολεύεται ή κάνει λάθη.

 

Ιδιαίτερα στους εφήβους

Συζητήστε μαζί του τις δυσκολίες που συναντά και τους προβληματισμούς που έχει.

Δηλώστε διαθέσιμος/η ότι είστε δίπλα του για να τον βοηθήσετε να βρείτε μία λύση.

Αναγνωρίστε την προσπάθεια που κάνει και επιβραβεύστε.

Βοηθήστε ώστε να προσδιορίσει σαφείς στόχους σε σχέση με τη σχολική του επίδοση και την επίδοσή του στις εξετάσεις. Καθοδηγείστε το ώστε να αναλαμβάνει την ευθύνη των πράξεών του. Μην ταυτίζεστε μαζί του μιλώντας σε α πρόσωπο. Το παιδί προσπαθεί, και εσείς βοηθάτε και υποστηρίζετε την προσπάθειά του. 

Μην σχετίζετε τις ώρες διαβάσματος με το πόσο καλά είναι προετοιμασμένος/η. Μην βγάζετε βιαστικά συμπεράσματα.

 

 

PrintEmail